Review Nikon D5.
Lansarea lui Nikon D5 a surprins pe toată lumea, aparatul fiind prezentat cu niște caracteristici la care nici cei mai entuziaști fani nu se așteptau, născând inediat întrebarea - oare chiar va fi așa cum spun producătorii pe hârtie?
Ei bine, m-am înhămat la o muncă de câteva luni, ptr a veni cu răspunsuri cât mai apropiate de realitate, abuzând aparatul în fel și chip, trăgând peste 25.000 de cadre în condițiile cele mai variate, de la nopțile prin zăpada de pe muntele Ciucaș, la ploile torențiale din Fundătura Ponorului și până la căldurile insuportabile și praful sărat al Dobrogei.
La primul contact am constatat că au schimbat poziția multor butoane, astfel încât am avut nevoie de ceva timp ptr a mă acomoda cu noul aranjament. Nu sunt complet convins că au ales cea mai bună aranjare, acum fiind nevoie de 2 mâini ptr a putea schimba anumiți parametrii, eu operând dese modificări prin funția MODE, care are butonul mutat acum în stânga aparatului.
Bateria a fost următorul element care m-a interesat, iar aici aveam să fiu plăcut surprins, reușind să depășesc numărul de 3780 cadre/incărcare specificat de producător. La temperaturi de 0 grade am putut realiza în jur de 2000 cadre, ceea ce acoperă lejer cam orice situație.
Senzorul prezent pe noul D5 reprezintă o evoluție interesantă, oferind acum o plajă Iso nativă cuprinsă între 100 - 102400 Iso cu posibilitatea extinderii pâna la o valoare astronomică - 3280000 Iso. Inițial am crezut că este o vorba de 328,000 Iso, dar apoi am realizat că era vorba de milioane... și mi-am zis că este o greșeală în prezentare. Nu a fost nici o greșeală. Totuși, valoarea prezentată este una fantezistă, fotografiile realizate cu valori de peste 800,000 iso sunt inutilizabile, chiar transformate în alb/negru artistic.
Nikon D5 vine acum cu două variante constructive în ceea ce privește mediile de stocare, avem posibilitataea de a alege între varianta cu 2 sloturi CF sau varianta cu 2 sloturi XQD. Eu aș alege fără ezitare varianta cu 2 XQD, care-mi oferă posibilitatea de a exploata la maxim memoria tampon de 200 cadre Nef. Dacă tragi JPG, tragi neîntrerupt, până încarci cardurile, cu 12 cadre/sec având AF sau 14 cadre/sec cu AF blocat.
Rezoluția de 20 Mpix este una extrem de echilibrată, oferind și viteză și ocuparea eficientă a spațiului pe carduri și posibilitatea unor decupaje ulterioare. aici mă așteptam la 24 Mpix, dar am primit altceva, mult mai folositor - un senzor retroiluminat, cu o performanță foarte bună la valori mici de intensitate luminoasă.
Așa se face că primele cadre de test le-am făcut noaptea, pe muntele Ciucaș. Mai jos aveți unele dintre cadre în pereche cu câte un crop de 100% la cadrul intreg. Sunt cadre trase Nef și convertite cu CaptureNX-D, din care am dezactivat funția de Noise reduction. Când tragean direct JPG, se activa automat funția de NR intern, imediat ce ajungeam la valori de peste 1600 iso, chiar dacă era dezactivată din meniul aparatului. Trăgând Nef, am putut sări peste acestă activare, anulând-o în momentul în care făceam setările de conversie Nef-Tif.
40,000 Iso, cu subexpunere de -1 treaptă, ceea ce a condus la amplificarea zgomotului din imagine
25600 Iso
51200 Iso
Au urmat nopți după nopți, în care am fotografiat și filmat Time Lapse 4K
3200 iso
6400 Iso
12800 Iso
25600 Iso
Un capitol important în fotografia de noapte îl reprezintă fotografiile cu stelele în mișcare, numite Star Trails. Aici am încercat ambele variante, și cea în care trăgeam un singur cadru timp de 2 ore, la care aparatul mai stătea 2 ore să facă Long Time Noise Reduction, precum și varianta cu aprox 150 cadre a câte 30 sec fiecare. La prima variantă mi-a fost frică să nu-mi moară bateria după 2ore + 2ore de expunere, mai ales că o foceam la sub 5 grade. dar am constatat că mai aveam 27% după expunerea totală de 4 ore.
Aceste teste le-am continuat și pe timp de zi, dar am ales perioadele de crepuscul, și/sau vreme ploioasă, ceea ce făcea ca valorile iso necesare să urce foarte mult. La fotografiile cu mânzul, realizate seara, pe ploaie, am avut nevoie și de un timp foarte scurt de expunere, deoarece animalul se mișca permanenent, uneori extrem de rapid
10,000 Iso
12800 iso
14400 Iso
25600 Iso
32000 Iso
3200 Iso
4000 iso
5000 Iso
6400 Iso
Postez câteva cadre la 102400 iso, în pereche, întâi cadrele full, cel fără NR, urmat de cel cu NR, și perechea crop 100%
crop100%
Din punctul meu de vedere, valorile iso folosibile variază în funcție de tipul de lumină la care am tras cadrele. Dacă aș fi nevoit să trag ziua cu valori foarte mari iso - sunt diverse situații de acest gen, când ai lumină slabă iar subiectul se mișcă rapd și necesită timpi extrem de scurți, spre exemplu la un kingfisher sunt nevoit să urc la 1/4000 sec - voi putea seta 51200 Iso doar cu mare atenție să nu subexpun, realizând cadre folosibile comercial. Ptr figuri artistice aș putea urca lejer la 200,000 iso.
Nopțile fără lună, m-ar forța șă mă limitez la 51200 iso, dar mai sigur ar fi pe la 25600 iso ptr fotografie cu scop comercial. Aici mă așteptam mai mult, dar chiar și așa, este vorba de valori extrem de mari, care chiar mă ajută în teren.
Următorul capitol, teste ptr plaja dinamică a senzorului. Au fost discuții cum că senzorul acesta, orientat spre fotografie în lumină slabă, nu va face o figură prea bună la Dinamic Range. Ei bine, eu sunt de altă părere, și dovedesc asta cu următoarele fotografii, realizate în condiții extreme de contralumină
Astfel încât fotografia de Peisaj devine joacă de copii
Am trecut la evaluarea comportamentului senzorului la reproducerea culorilor și detaliilor în fotografia Close up. Roșul perfect, albul perfect.
Rezultatul - culori reproduse frumos, cu pasteluri și detalii excelente.
Am trecul la reproducerea diferitelor tipuri de ten, culoarea pielii fiind un subiect delicat în fotografia de Portret. Am ales condițiile cele mai dificile, cu multă vegetație ce pune mari probleme în fotografia de portret, mai ales că am cam fotografiat mai mult pe ploaie...
Apoi am alocat cel mai mult timp testării noului sistem de autofocus, ce vine cu 153 puncte de focus, din care 99 în cruce, și 18 puncte sensibile chiar și cu obiective ce au diafragma cea mai deschisă la valoarea de F8. Este situația în care folosiți un obiectiv cu f4 la care atașați un TC 2X, deci funcționalitatea la f8 este interesantă mai mult ptr fotografii de wildlife sau de sport.
Cu ocazia acestor teste am reușit performanțe cu care nu mă puteam lăuda înainte, anume serii de peste 3 cadre consecutive cu specii de păsări extrem, extrem de rapide, În combinație cu teleobiectivul Nikon 300/4VR + TC 1,4x am reușit ceea ce era doar un vis până acum, fotografierea unui Kingfisher care zbura spre mine, menținând focusul 7 cadre consecutive! Posibil să fie record mondial la situația asta fotografică...
Am încercat și cu Rândunele, dar aici a fost simplu, deoarece zburau în lateral. Haotic, ce-i drept...
Apoi cu un Vânturel roșu în plină acțiune
Ceva lupte aeriene cu păsări mici și rapide
și încă o serie de 10 cadre cu o Prigorie - Bee Eater - Merops apiaster, venind spre aparat, După primul cadru aproape că am scăpat subiectul din focus, dar am reîncadrat rapid, iar numărul mare de puncte de focus a făcut ca pasărea să fie permanent menținută în zona de focalizare.
Cred că avem de-a face cu cel mai performant sistem de focalizare prezent pe un aparat foto la ora actuală. Afirmația mea este susținută de fotografiile de mai sus,
Un element care a scăpat neobservat, este funția de ajustare automată a focusului, care va compensa abaterile obiectivelor foto și care presupunea trimiterea în service de cele mai multe ori. Este un element extrem de folositor, dar ignorat de mulți. Ptr mine a venit ca o adevărată ușurare, la asta chiar nu mă așteptam. De acum înainte, fotografii de genul acesta vor putea fi realizate fără teama de abateri ele sistemului de focalizare.
Sistemul de metering lucrează foarte eficient, iar balansul de alb este realizat de cele mai multe ori foarte bine, dar mai sunt situații în care nu veți putea realiza balansul corect decât dacă o faceți manual.
Reproducerea canalului de rosu nu mai pune probleme, și nici culoarea galbenă parcă nu se mai arde așa rapid, cum aveam în trecut.
La expunere am constatat că orice subexpunere va amplifica rapid zgomotul în imagine.
Postez mai jos un test de comportament iso cum nu a avut curaj nimeni să facă până acum. Am fotografiat noaptea începând de la valoare de 400 iso, unde aveam nevoie de timp de 30 secunde! am urcat iso, scăzând timpul, și am realizat cea mai dificilă situație de testare a comportamentului senzorului la lumină, deoarece timpii foarte lungi au stresat suplimentar tot sistemul. Voi pune cadrele full urmate de un crop 100%
400 iso
800 Iso
1600 Iso
3200 Iso
6400 Iso
12800 Iso
25600 Iso
51200 Iso
102400 Iso
204800 Iso
409600 Iso
819200 Iso
1,638,400 Iso
3,276,800 iso
Trageți singuri concluziile. Ptr mine e limpede. O performanță bună ce face aparatul util în majoritatea cazurilor și situațiilor fotografice din teren. La valorile enorme de peste 100,000 iso veți constata că oricum nu veți mai putea fotografia, deoarece nu veți vedea să încadrați și nici focusul nu-l veți purea face, deoarece va fi beznă.
Capitolul video este tot mai interesant ptr utilizatori, așa că Nikon D5 vine cu filmare 4K, dar mai ales cu posibilitatea de a realiza time Lapse 4K direct din aparat, o funcție implementată foarte bine. Trebuie să vă atenționez că la filmarea 4K nu este folosit tot senzorul, deci am scăpat de procesarea necesară ptr a elimina pixeli, acel numit binning ce distrugea detaliile, astfel că avem filmare 4K pixel la pixel, deci va fi un crop fizic pe sensor la aprox 8 Mpix, cât reprezintă rezoluția video 4K. asta e bine ptr videografii de sport si wildlife, dar induce probleme la folosirea obiectivelor largi care vor pierde masiv din unghiul de cuprindere. La fel ca la trecerea de la FF la DX. Eu am folosit cu succes obiective DX ptr a avea focalele dorite la filmările 4K. La filmările FullHD obiectivele îți păstrează caracteristicile de încadrare, iar filmarea se poate face cu 60 fps. Filmarea 4K se realizează cu max 30 fps, iar timpul maxim a unei scene filmate fără pauză este de 30 min, după ultima actualizare de firmware.
Aparatul oferă tehnologie DSLR adusă la maturitate, fiind cea mai bună alegere a fotografului de acțiune, oferind un echilibru ideal între parametrii. Doar prețul extrem de mare va face ca vânzările să nu fie un spectacol, așa cum se va întâmpla cu siguranță în cazul lui D500, fratele DX al lui D5.
Le urez actualilor și viitorilor posesori lumină bună și inspirație. acum nu vor mai putea da vina pe sculă, iar dacă vor avea insatisfacții să se gândească serios la faptul că problema lor se află între vizor și ceafă...
Excelent punctat
RăspundețiȘtergere